Arie den Draak
Specialist in online communicatie en webbeheer
Is een webmaster altijd noodzakelijk?
Het antwoord is nee. Natuurlijk ligt het vrij voor de hand dat een webshop minimaal beschikt over een webmaster. Dat komt door de vaak wisselende samenstelling van het productenaanbod op de site.
Vergis je niet in het aantal informatieve websites zónder winkel. Denk aan ideële instellingen en zorgcentra. Verder zijn er bedrijven die geen producten maar diensten aanbieden. Zij kiezen vaak voor een online presentatie zonder webshop. Opgemerkt moet worden dat ook hier een verplaatsing naar online verkoop ontstaat. Denk aan verkoop van kaartjes voor evenementen. Juist hier is het belangrijk dat de aangeboden informatie helder is, actueel én goed vindbaar. Daarom is een webmaster voor een informatieve website zeker wenselijk.
De webmaster zorgt verder er ook voor dat actueel nieuws snel op de juiste plaats wordt gepubliceerd. Oudere berichten worden vaak automatisch doorgeschoven naar een archief. Ook houdt hij de software actueel, houdt zich tevens bezig met kleine verbeteringen in navigatie.
Kortom, in de praktijk is een website met informatie even goed het werkterrein van de webmaster. Afgezien van het actueel houden van een site is het noodzakelijk regelmatig iets nieuws toe te voegen aan de site om aan zoekmachines als Google aan te geven dat de site actueel is. Ook dat verzorgt de webmaster.
De webmaster zorgt verder er ook voor dat actueel nieuws snel op de juiste plaats wordt gepubliceerd. Oudere berichten worden vaak automatisch doorgeschoven naar een archief. Ook houdt hij de software actueel, houdt zich tevens bezig met kleine verbeteringen in navigatie. Kortom, in de praktijk is een website met informatie even goed het werkterrein van de webmaster.
Afgezien van het actueel houden van een site is het noodzakelijk regelmatig iets nieuws toe te voegen aan de site om aan zoekmachines als Google aan te geven dat de site actueel is. Ook dat verzorgt de webmaster.
Zoekgigant Google stelt specifieke eisen aan de websites om op een goede wijze gevonden te kunnen worden. De spelregels worden vaak aangepast om misbruik te voorkomen.
Deze website die je nu bezoekt is een voorbeeld van een informatieve site zonder webshop. Het is bijzonder te noemen dat in Nederland nog lang niet alle bedrijven een eigen website hebben. Het CBS vermeldt dat slechts 1 op de 3 ondernemers een website heeft, terwijl de bedrijven die een webwinkel hebben vaak een enorme online verkoopgroei meemaken. (Bron: CBS/RTL7.)
Veel potentiële klanten oriënteren zich voor aanschaf van goederen of diensten altijd eerst via het internet. Een leverancier zonder website valt in deze oriëntatiefase al buiten de boot.
Niet groot, wel slim
Arie vindt het fascinerend te zien dat relatief kleine websites met een bescheiden budget zich kunnen onderscheiden van de grote mega-sites. Dat kan door het slim aan te pakken. Lees hieronder 10 van mijn meest belangrijke tips om een website goed te laten functioneren.
MMijn inzet heeft aantoonbaar gezorgd voor betere score in zoekmachines en dus voor hoger rendement.
~ Arie den Draak